19 ژانویه 2024 - سطح هموگلوبین A1c نقش مهمی در درمان دیابت نوع 2 (T2D) ایفا می کند و به عنوان یک شاخص مهم برای کنترل قند خون فرد عمل می نماید. انجمن غدد درون ریز، محدوده هدف خاص HbA1c را برای افراد مسن (بالای 65 سال) بر اساس وضعیت سلامت فردی آنها در شرایط خوب، متوسط یا ضعیف، مشخص کرده است.

یک مطالعه کوهورت گذشته نگر که توسط دانشکده پزشکی ییل، دانشگاه شیکاگو و محققانKaiser Permanente  انجام شد، خطر عوارض را برای افراد مسن مبتلا به دیابت بر اساس سطح HbA1c آنها بررسی کرد. این مقاله در مجله انجمن سالمندان آمریکا منتشر شده است.

این مطالعه نتایج افراد مسنی را مقایسه کرد که HbA1c آنها در محدوده هدف توصیه شده در مقایسه با خارج از آن محدوده در هنگام مصرف انسولین یا سولفونیل اوره ها( داروهایی که خطر افت قند خون را افزایش می‌دهند) بود.

این مطالعه نشان داد که افراد مسن‌ که از سلامت خوبی برخوردار بودند، اما HbA1c آن‌ها کمتر یا بالاتر از محدوده ی هدف بود، در معرض خطر بالاتری از عوارض قرار داشتند که این امر تأیید کننده ی توصیه‌های فعلی است. در مقابل، افرادی که از سلامتی ضعیفی برخوردار بودند، نسبت به افراد سالم در معرض خطر بسیار بالاتری از عوارض قرار داشتند، خطر ابتلا به این عوارض، بر اساس اینکهHbA1c  آنها در محدوده هدف قرار داشت یا خارج از محدوده هدف، متفاوت بود.

این مطالعه بر اهمیت کنترل مناسب قند خون برای افرادی که از سلامت خوبی برخوردار هستند، تاکید کرده و نشان می‌دهد که کنترل دقیق‌تر قند خون ممکن است به کاهش خطر عوارض برای کسانی که از سلامتی ضعیفی برخوردار هستند، کمکی نکند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-01-glycemic-diabetes-complications-older-adults.html